Társas serkentés az iskolában

Mások jelenlétének hatásai

Vannak olyan tevékenységeink, amelyek társak jelenlétében zavart szenvedhetnek. Ilyen például egy nehéz matematikai feladat megoldása. Mások jelenlétében elakadhatunk a gondolkodásban, számolásban, iskolai felelésben, még abban az esetben is, ha a másik ember beszéddel nem zavar. Ugyanakkor bizonyos tevékenységekre pedig kifejezetten motiváló lehet mások jelenléte. Egy versenyfutót ösztönöz a többi futó és akár nézőközönség is. A társas serkentés bizonyos viselkedéseket motivál, egyes viselkedéseket pedig akadályoz.

Begyakorlottság kérdése

Azokban a viselkedésekben amelyek begyakorlottak, jól hozzáférhetőek számunkra és egyszerűek, ott a társak jelenléte serkentőleg hat. Azokban a tevékenységekben ahol a feladat összetett, nehéz vagy új módszereket kell megtanulni, ott a társak jelenléte zavaró lehet. Mások jelenléte elterelheti a figyelmünket a feladat megoldásáról, annak folyamatáról. Önkéntelenül azon kezdünk gondolkodni, amit akkor rólunk gondolhatnak.

Tegnap még tudta, felmondta

„Otthon még tudta”- mondja a szülő a pedagógusnak, miután gyermeke gyengén felelt. Ez nem csak és nem elsősorban a tanuló gyenge emlékezeti teljesítményéről szól. Néha muszáj mások jelenlétében teljesíteni. Amennyiben a szülőnek felmondott szöveg friss és még nem eléggé begyakorolt a gyermeke részéről, az osztálytársak jelenléte zavarólag hat a gyermek felelésénél. Nem csak a társak jelenléte, hanem a zaj, a beszélgetés, a gesztusok és a reakciók is. Ezek a zavaró tényezők teljesítménycsökkenést idézhetnek elő. Kamaszoknál fajsúlyosan megjelenhet az önmagáról alkotott kép előnyös megjelenítése felelet közben. Ez a többieknek szóló műsor is lehet, ez esetben serkentő hatással.

A jól begyakorolt tananyag előnye az, hogy növeli az önbizalmat, a tanuló nem fél a társai megítélésétől és a figyelemelterelés sem zavarja különösebben. Még ezekben az esetekben is hathat az értékelés feszültsége, a „csalódást okozok” érzése, a pedagógussal szembeni érzelmek.

Mit tehetünk?

Szülőként feltétlen a gyermek tudásának a megerősítése lehet a cél. Célszerű, ha az adott tananyagot ne csak az egyik (szokásos) szülőnek mondja fel a gyermek, hanem a másiknak vagy akár testvérnek is.  A diák önbizalmának növelése, koncentrált figyelmének fejlesztése is segíti a társas helyzetben való megnyilvánulás sikerességét. Vigyük gyermekünket társaságba, ahol hagyjuk beszélni, megnyilatkozni. A pedagógusok reakcióikkal nagyban hozzájárulnak a gyermek szorongásának csökkentéséhez, többletfigyelmük motiválólag hat a kisdiák feleletére.

Szükséges szólni a csapatról, az osztályról is. Az ideálisan működő osztály viselkedésével átsegíti az osztály tagjait az amúgy stresszes felelési helyzeteken.

Mindennapok az iskolán túl

Az iskolából kilépve számtalan olyan szituáció van, amikor társak jelenlétében kell teljesítenünk. Amennyiben gyermekként nem tanulunk meg bánni ezekkel a helyzetekkel, felnőtt korunkra szorongóvá, bizonytalanná válunk. Ez akadályozhatja a barátságok kialakítását, a munkahelyi helytállást és a párválasztást is. Kihívást jelent minden társas helyzetben történő teljesítés. Az emberi kapcsolatok lelki egészségünk szempontjából fontosak, így az is fontos, hogy megtanuljunk közösségben élni és teljesíteni.